Monday, October 12, 2009

Ujian itu adalah tarbiah

Bismillahi wal hamdulillah….

Sabarnye2x…sesungguhnya ini adalah ujian daripada-NYA…. Begitulah kata2 yang sering dilontarkan oleh sahabat kita tatkala musibah yang menimpa diri kita. Senangnya melafazkan kata2.Hakikatnya berat sungguh bahu yang menanggungnya.

Kita sering diuji dengan pelbagai bentuk ujian sama ada kegagalan, kehilangan, kesusahan dan sebagainya. Jarang antara kita yang menyedari bahawa nikmat2 yang Allah kurniakan untuk kita juga merupakan salah satu bentuk ujian daripada-NYA…kejayaan, kesenangan, jawatan, harta dan sebagainya….

Apabila ujian itu datang, kita sering merungut…..kenapa Allah pilih saya untuk menanggung semua ini? Saya tak mampu…argh…… Pernahkah situasi ini berlaku dalam diri kita semua? Jikalau ada, marilah kita sam-sama beristighfar kembali… firman ALLAH yang bermaksud:

”Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman,” sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. ” (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Ingatlah teman, sesungguhnya segala sesuatu yang DIA aturkan untuk adalah yang terbaik untuk kita. Pasti ada hikmah di sebaliknya. Hikmah itu kita tak akan nampak selagi mana kita tidak melalui ujian itu. Sesungguhnya segala sesuatu yang ALLAH rancangkan tidak bersifat sia-sia.

Ujian itu adalah suatu pengalaman yang berharga untuk kita. Ujianlah yang akan mematangkan diri kita. Kerna itu..bersabarlah…Pasti kau akan temui kemanisannya. Ingatlah…DIA tidak akan membebankan sesuatu perkara di luar kemampuan kita. Firman ALLAH yang bermaksud:

”Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”. (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Jadi, bermohonlah kepada Allah…sandarkan segala pengharapan kepadanya. Moga2 tiap2 ujian yang menimpa, dapat mendekatkan diri kita kepada ALLAH. Sesungguhnya dari-NYA kita datang dan kepada-NYA kita akan dikembalikan.



Allahu a’lam….

-Islam Manhaj Al-Hayah-

No comments:

Post a Comment