Tuesday, October 27, 2009

Tabir 'Final Exam'




Bismillahi wal hamdulillah...

Tabir final exam akan disingkap minggu hadapan. Kini masing-masing sibuk menggunakan masa study week sebaik mungkin untuk mengulangkaji subjek-subjek sepanjang semester ini.

Ini merupakan
final exam bagi tahun terakhir penulis berada di UPSI. Subhanallah...sungguh cepat masa berlalu. Terasa seperti semalam baru mendaftarkan diri di sini.

Untuk diri ini dan sahabat-sahabat seperjuangan, diucapkan selamat menjalani final exam. Buatlah yang terbaik untuk diri, keluarga dan ISLAM. Jangan jadikan kegagalan sebagai suatu fitnah terhadap ISLAM.

Dalam kita berusaha untuk mencapai target masing-masing, janganlah kita lupa untuk memperbanyakkan doa dan tawakkal kepada Allah. Ingatlah bahawa doa adalah senjata orang mukmin.

" ... kemudian apabila kamu telah berazam (membulatkan tekad), maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya. "
Ayat 159: Surah Al-Imran).

'Sesungguhnya, usaha tanpa tawakkal adalah sombong dan tawakkal tanpa usaha adalah sia-sia.'

Ingatlah...sesungguhnya usaha kita hanya sedikit cuma. Selebihnya adalah datang daripada Allah. Seandainya DIA tidak meredhai dan memberkati segala ilmu dan usaha yang kita lakukan, pastinya kejayaan itu tidak akan diperolehi. Jadi, carilah keredhaan-NYA dalam setiap apa yang kita lakukan.

Akhirul kalam, ma'attaufik wannajah fil imtihan al-mustakbal. Barakallahufikum...

-Islam Manhaj al-Hayah-


1 comment: