Monday, October 5, 2009

Sibuknye...


Bismillahi wal hamdulillah...

"Sibuknye ntunna...mengalahkan PM"..... Kata-kata itu mengingatkan penulis terhadap cikgu Nik tatkala melihat pelajar-pelajarnya sibuk dengan pelbagai aktiviti...dengan BADATI, BD, BBK dan pelbagai aktiviti-aktiviti lain semasa berada di sekolah dahulu. Walaubagaimanapun, akademik kami bukan no 2...

Kerja vs Ibadat

Tuntutan kita sebagai pelajar, anak dan sebagainya menjadikan kita alpa dan lupa bahawa terdapat lagi tugas utama yang lebih penting diamanahkan oleh Allah iaitu sebagai khalifah dan hambanya. Sebagai khalifahnya kita ditaklifkan untuk memakmurkan bumi ini dan sebagai hamba pula untuk mengabdikan diri kepada-Nya.

Pengabdian diri dilakukan melalui ibadat. Konsep ibadat amat luas. Kerja itu adalah ibadat?Ya, kerja itu adalah ibadat selagi mana diniatkan kerana Allah dan mengikut syariat Islam. Mudahnya Islam!!!Senyum pun dapat pahala...tak payah keluarkan peluh pun!

'Kenapa kita perlu bekerja...padahal kita akan menuju ke sana nanti??? Jadi buat ibadat jelah...'. Itulah salah satu misconception sesetengah pihak sehinggakan meninggalkan urusan du nia totally.

Rasulullah s.a.w bersabda dengan antara maksudnya, "Bekerjalah kamu dengan bersungguh-sungguh seolah-olah kamu hidup selama-lamanya, dan beribadatlah kamu seolah-olahnya kamu akan mati esok hari".

Indahnya Islam...buat sesuatu mesti bersungguh-sungguh...Kerana apa? Kerana kerja itu adalah ibadat. Namun, jangan jadikan dunia ini sebagai matlamat utama. Sesungguhnya dunia adalah ladang akhirat. Di sini tempat kita menabur benih dan akhirat sana tempat kita menuai hasilnya.

Renung-renungkanlah: "Jadikanlah dunia ini digenggaman, bukan bermukim di dihati"

Allahu a'lam...



-Islam Manhaj Al-Hayah-

No comments:

Post a Comment